کدامیک از پلتفرم های ITSM محبوب تر از همه است!؟

هادی احمدی (سروش):

کدامیک از پلتفرم های ITSM محبوب تر از همه است!؟

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) به همه فعالیت ها، سیاست ها و فرایندهایی اشاره می کند که سازمان ها برای استقرار، مدیریت و بهبود خدمات ارائه خدمات IT استفاده می کنند. سازمانها به طور کلی از یک چارچوب از پیش تعیین شده بهترین شیوه ها و فرآیندهای استاندارد استفاده می کنند تا رویکرد منظمی برای اجرای ITSM ارائه دهند. معروف ترین چارچوب ITSM کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) است. ITIL در دهه ۱۹۸۰ توسط مرکز کامپیوتری و مخابرات مرکزی انگلستان (CCTA) معرفی شد، اما اکنون مالک، مدیریت، به روزرسانی و تایید شده توسط AXELOS است. با این حال، ITIL تنها چارچوبی است که شما می توانید ITSM را سازماندهی کنید. چارچوب های دیگر به عنوان مستند در بررسی ۲۰۱۷ Forbes Insights در دولت مدیریت فناوری اطلاعات (ITSM) وجود دارد. این گزارش با بررسی ۲۶۱ مدیر ارشد از سراسر جهان، این گزارش می تواند به عنوان یک پروکسی معقول برای ایالت جهانی ITSM خدمت کند. با توجه به اینکه چه کسی از چارچوب و پروسه های ITSM استفاده می کند، نظرسنجی فوربس Insights چارت زیر را ارائه می دهد که فهرستی از چارچوب ها و فرآیندهای شایع را که سازمان های مورد نظر برای حمایت از استراتژی های ITSM استفاده می کنند، تهیه می کنند:

انواع مختلف چارچوب ها و فرآیندهای ITSM

اولین چیزی که شما احتمالا متوجه شده اید این است که همه این اعداد با بیش از ۱۰۰٪ از پاسخ دهندگان مورد بررسی قرار می گیرند. به این دلیل است که هر چارچوب و فرآیند، نیازهای مختلف را برآورده می کند. چندین چارچوب ITSM مانند ITIL وجود دارد که بهترین شیوه ها در مورد چگونگی انجام ITSM را ارائه می دهند - مانند چارچوب عملیات مایکروسافت (MOF)؛ اهداف کنترلی برای اطلاعات و فنون مرتبط (COBIT)؛ و چارچوب فرایند کسب و کار (eTom). در داخل ITSM، استانداردهای مدیریت کیفیت (مانند ISO 9000) و مدیریت امنیت اطلاعات (ISO / IEC) نیز وجود دارد که باید آنها را برای رسیدن به گواهینامه و همچنان در انطباق باقی بگذارند. و، بهترین شیوه های برنامه نویسی و توسعه نرم افزار مانند DevOps وجود دارد. با سازمان هایی که دارای بسیاری از شعبه ها، بخش ها و مکان های مختلف در سراسر جهان هستند، آسان است که چگونه کسب و کار می تواند چندین فریم، فرآیندها و استانداردهای مختلف را در سیستم عامل های ITSM خود برای پاسخگویی به نیازهای مختلف ترکیب کند.

محبوب ترین چارچوب ها و فرآیندهای ITSM

از طریق نمودار فوربس Insights این چارچوب ها و فرایندهای ITSM است که اغلب توسط شرکت های مورد بررسی استفاده می شود:
برای مشاهده نمودار و تمامی چارچوب هایی که استراتژی ITSM را پشتیبانی می کنند به اینجا مراجعه فرمایید.
 
  • ۴۷٪ از سایت ها از کتابخانه Infrastructure Technology Infrastructure (ITIL) برای ITSM استفاده می کنند که تمرکز بر هماهنگ کردن خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار دارد.
  • ۳۶٪ از اهداف کنترلی برای اطلاعات و فن آوری های مرتبط (COBIT) استفاده می کنند که از جامعه حسابرسی مالی آغاز شده است، اما از آن زمان گسترش یافته است تا استانداردهای مدیریتی را اضافه کند.
  • ۳۶٪ از چارچوب فرایند کسب و کار (eTom) استفاده می کنند که معمولا توسط ارائه دهندگان خدمات مخابراتی در صنعت ارتباطات راه دور استفاده می شود
  • ۳۴٪ از چارچوب عملیات مایکروسافت (MOF) استفاده می کنند که چارچوب دیگری برای مدیریت چرخه عمر IT فراهم می کند
دیگر چارچوب ها، فرآیندها و استانداردها همه کاربران خود را دارند، اما این چهار مورد از جمله موارد بزرگ بود که پاسخگویان Forbes Insights بیشتر به آن اشاره کردند.

استفاده عملی از ارزیابی چارچوب و فرآیندهای ITSM

شما ممکن است از خودتان بپرسید: "چقدر خوب است بدانید که چارچوب های محبوب و فرآیندهای مورد استفاده سایر سازمان ها چیست؟" بر اساس این نمودار متوجه شده اید که بهترین پتلفرم از نظر مدیران ITIL است و محبوب ترین ابزار پیاده سازی ITIL نیز سرویس دسک پلاس است برای سازمان ها، مهم است که پس از انتخاب بهترین پلتفرم ITSM از ابزار محبوب آن نیز استفاده کنند و بی شک بیشتر حرفه ای های دنیای ITSM بر اساس نشریه فورچن بر این باورند که سادگی استفاده در کنار فرایندهای ITIL و ارایه مدیریت کامل خدمات از آن شرکت Manageengine است.  

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x