هادی احمدی (سروش):

لیست کامل ۲۵ فرایند ITIL

مطالب زیادی در خصوص مراحل چرخه حیات یک خدمت در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سایت ها موجود است که البته کمتر به ریز فرایندهای هر مرحله پرداخته شده، و بی تردید می دانید که در برخی نرم افزارهای مدیریت خدمات یا سرویس دسک تعداد پشتیبانی از این فرایندها به یک معیار انتخاب نرم افزار سرویس دسک مبدل شده برخی از آنها ۲۳ فرایند برخی ۱۴ و برخی ۸ و مابقی ۱ الی ۳ فرایند را پشتیبانی می کنند اساسا نرم افزارهایی که ماهیت هلپ دسک را دارند حداکثر ۱ فرایند و آن "مدیریت رخداد" را ساپورت می کنند بنابراین در انتخاب ابزار پیاده سازی ITIL دقت کنید. در نسخه ۹ سرویس دسک پلاس از ۱۰ فرایند اصلی مدیریت رخداد، مدیریت مشکل، مدیریت تغییر، مدیریت دارایی یا CMDB بهمراه سایر فرایندهای ارتباط کسب و کار، مدیریت مالی، کاتالوگ خدمات، مدیریت دانش، مدیریت سطح ارایه خدمات و همچنبن مدیریت انتشار نیز استفاده می شود و مابقی فرایندها نظیر مدیریت رویداد، مدیریت دسترسی  و... در سایر محصولات Manageenine نظیر Opmanager-Admanager-ADaudit و.. که همگی امکان ادغام با سرویس دسک پلاس را دارند استفاده می گردد در این بحث سعی شده تا به دقت تمامی فرایندهای ITIL نسخه ۳ را به تفکیک و به ترتیب ذکر نماییم: ITIL نسخه ۳ دارای ۵ مرحله اصلی است که این مراحل، چرخه حیات یک سرویس IT را مشخص می کند:
  1. استراتژی خدمات ITIL
  2. طراحی خدمات ITIL
  3. انتقال خدمات ITIL
  4. عملیات سرویس ITIL
  5. بهبود خدمات مداوم خدمات ITIL
در تمامی این مراحل مجموعا ۲۵ فرایند برای مدیریت خدمات ارایه شده بنابراین ITIL دارای ۲۵ فرایند اصلی است که در بسیاری از نرم افزارها و سیستم های مدیریت خدمات فناوری یا ITSM بکار رفته است که بشرح زیر است:

استراتژی خدمت

۱٫ مدیریت استراتژی برای خدمات فناوری اطلاعات ۲٫ خدمات مدیریت نمونه کارها ۳٫ مدیریت مالی خدمات فناوری اطلاعات ۴٫ مدیریت تقاضا ۵٫ مدیریت ارتباط کسب و کار

طراحی خدمت

۶٫ هماهنگی طراحی ۷٫ کاتالوگ خدمات ۸٫ مدیریت سطح خدمات ۹٫ مدیریت دسترسی ۱۰٫ مدیریت ظرفیت ۱۱٫ مدیریت تداوم خدمات (TSCM) ۱۲٫ سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ۱۳٫ مدیریت تامین کننده

انتقال خدمت

۱۴٫ برنامه ریزی و پشتیبانی انتقال ۱۵٫ مدیریت تغییر ۱۶٫ مدیریت خدمات و مدیریت پیکربندی ۱۷٫ مدیریت انتشار و استقرار ۱۸٫ اعتبارسنجی و تست سرویس ۱۹٫ تغییر ارزیابی ۲۰٫ مدیریت دانش

عملیات خدمت

۲۱٫ مدیریت رویداد ۲۲٫ مدیریت حوادث ۲۳٫ تکمیل درخواست ۲۴٫ مدیریت مشکل ۲۵٫ مدیریت دسترسی فرآیندهای دیگر موارد زیر به عنوان توابع توسط ITIL ذکر شده (با این حال، آنها معمولا به فرآیندهای قبلی ارجاع داده می شود): ۲۶٫ میز خدمات ۲۷٫ مدیریت برنامه


0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] انتخاب یک ابزار کامل ITSM با حداکثر فرایندهای ITIL برای سازمانی که بلوغ فناوری چندانی ندارد. و ۹۵% قابلیت ها و ویژگی ها وفرایندهای ابزار در سازمان بلا استفاده خواهد ماند، این یعنی درو ریختن پول و وقت! ( لیست تمامی فرایندهای ITIL را بخوانید) […]

trackback

[…] اما کلیات فرایندهای ۲۵ گانه ITIL در ۵ دسته بندی اصلی قرار … […]

error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
2
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x