درخت در منطقهی کوهستانی و سرد، استقامتی دارد که قابل قیاس با درختان جنگلی نیست. درختان جنگلی به لطف بارانها و آب و هوای همیشه مرطوب، شبیه خمیر بازی هم زود کش میآیند و هم به آن اندازه نرم و بیثباتند. همیشه تلخی و سختی، استقامتآفرین است. رشد سریع و یک شبه چه در اوضاع مالی باشد، چه در کسبوکار و چه در شبکهسازی و برندینگ ، یک شبه هم از بین خواهد رفت. کسبوکارهای زیادی به لطف سرمایههای انباشت شده با توسل به تبلیغات انبوه و البته کلاهبرداری شرعی! به نقطهای رسیدند که به مخیلهی هیچکس نمیرسد اما دقیقاً شبیه سیلابی میمانند که یک آن فرا میرسند و خیلی زود هم به زمین نشست میکنند.
×××
در بحث برندینگ شخصی نیز این مسئله مصداق دارد لایفاستایل اینفلوئنسرها، بلاگرها و بسیاری که سبک زندگی روزانه را به رخ میکشند بواسطهی جذب تبلیغات بیشتر، خیلی زود هم به نقطهی بالایی از جذب مخاطب میرسند اما تمام چرخهی حیات مدلهای برندینگ شخصی از این دست به مانند قدرت و استقامت درختان جنگلی است. همچنان که روزمرگیهایشان را به شکل نوینی در بوق و کرنا میکنند شبیه روزنامه هستند که فقط برای امروز مطلب جذابی دارند. که البته اینکه از این طریق چه درآمدی کسب میکنند برکسی پوشیده نیست.
×××
برند سازمانی به طیف خدمات و محصولات خوب گفته میشود که در دل مشتری جا باز کرده اما برند شخصی، نه محصول آنچنانی دارد و نه خدمت آنچنانی. تنها چیزی که میتواند عرضه کند، تفکراتش و نگاهش به دنیاست. رشد ارگانیک برای افرادی رقم میخورد که مدت طولانیتری را به ساخت آن تخصیص دهند. برند شخصی ماندگار برای پول، کار نمیکند اگرچه شاید تا وقتیکه زنده است! از هنرش خلق درآمد کند اما قصد بنیادینش، خلق ارزش است نه خلق درآمد.
رشد ارگانیک و طبیعی برند شخصی در گرو اثربخشی چیزی است که میگوید و ماندگاریاش در گرو ثبات و استقامت بر رویهی فکریاش است. نقاشان، نویسندگان، طراحان و اساتید بسیاری هستند که شب و روزشان شاید در بیدرآمدی محض به سر شود اما دست از تلاش و رشد کردن آهسته و پیوسته در شرایط سخت برنمیدارند از اینرو ماحصل تلاششان اگر با مخاطب کمتری هم همراه باشد اما ماندگارتر است.
شاید بهخاطر همین است که بیشتر هنرمندان تا وقتیکه زندهاند ارج و قربی ندارند اما به محض مردن، مردم تازه میفهمند چه گنجی از دست دادهاند.
لامصب زمان، کیمیاگری است برای خودش!
www.Soroushane.ir