هادی احمدی (سروش):

امروز توی یکی از وزارتخانه‌های کشور، پس از چندین ساعت جلسه‌ي ملال‌آور، ۶۵ سامانه‌ی تحت وب را تک‌تک نشانم دادند که هرکدام چندصدهزار کاربر بی‌نام و نشان و فرایند تکراری در دیتابیس‌های جداگانه و مختص بخود داشت. بهمراه چندین ابزار CRM-ERP و...
مدیر مربوطه مرتب به کلیدواژه‌ی تحول‌دیجیتال می‌نازید و می‌گفت به همت و تلاش او و وجود این سامانه‌ها، سازمان به تحول دیجیتال نزدیک شده.
گفتم: "واو، ماشالا ترکوندین! اینکه اینقدر تلاش کردید همه چیز رو اتوماسیونی کنید بهتون تبریک میگم، ولی برای تحول دیجیتال کافی نیست خیلی فاصله دارین تا اون نقطه."
مدیر مخاطبم با غرور گفت:"نه اتفاقاً ما در یک قدمی تحول دیجیتالیم!"
گفتم:"ولی این حجم از سامانه‌های موازی و شبیه به هم این رو نشون نمیده"
گفت:"نه مهندس، بزودی می‌بینی."
گفتم:"بسیار خُب چراکه نه، برای ارزیابی اولیه پروژه‌ی خودمون که بی‌ارتباط با تحول‌ دیجیتال هم نیست، لطف کنید دستور بدین تا لیست و تعداد دقیق تمام کاربران سازمانتون رو الان در اختیارم بذارند."
کمی من‌من کرد و گفت:"همچین لیستی نداریم الان. باید بگم بچه‌ها وقت بذارن از تک‌تک سامانه‌ها دربیارن، توی اکسل برات تایپ کنند دستی، این کم‌کم یه ماه وقت می‌بره..."
لبخندی زدم و گفتم:"بخاطر همین میگم خیلی فاصله دارین با تحول دیجیتال!"
بعد شروع کرد به بهانه‌تراشی که اگر فلان مدیر عوض نمی‌شد فلان می‌شد و بسان...
×××
آفت مدیریت در ایران، تولد و مرگ این ابزارها نیست‌. آفت، جایگزینی گله‌ای و مکرر کل مدیران نیست؛ بلکه یا برنامه‌ی مدون بلندمدت ندارند یا اگر دارند مدیران خود را ملزم به رعایت آن نمی‌کنند.
همین باعث می‌شود هر بار یک سامانه [مرده] به طور موازی با احراز هویت منحصر به خود[سنگ قبر] به لیست متوفیان بهشت‌زهرای سازمان افزوده شود و بعد از چندسالی سازمان مبدل به چنان قبرستانی می‌شود که ابتدا و انتها ندارد. گاهی چند کاربر از یک قبر بازدید می‌کنند آنگاه نه می‌شود آن را نبش قبر کرد و نه می‌شود به زیارت اهل قبور نرفت!
حتی دیدم برخی از مدیران، بر سر گورهایی می‌گریستند، بی‌آنکه مرده‌ای در آن داشته باشند! برخی هم الله‌اکبر کنان، جنازه‌ای را کول می‌کردند تا زود چالش کنند و همه بدانند این، مرده متعلق به آنان است! برخی هم گورکن‌های خوبی بودند. برخی، مرده‌شویی می‌کردند و برخی نیز تا دلت بخواهد پشت سر مرده‌ای که دستش، از دنیا کوتاه است، حرف می‌زدند.
کل سازمان حداکثر به یک یا دو آرامگاه برای فرایندهایش و یک سنگ قبر برای احراز هویت مرده‌ی در آن، نیاز داشت تا بتواند در آن لحظه، لیست مورد نظر را به من بدهد.
تحول دیجیتال، ابزار نیست، فهم راهبردی است!

www.Soroushane.ir


0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x