پورتال سلفسرویس یا درگاه خودخدمتی، جایی است که قرار است تمامی خدماتی که مدنظر کاربران است در آنجا عرضه شود علاوه بر آن، آنها قادرند با استفاده از راهکارهای تولید شده نسبت به خدمت رساندن به خود اهتمام ورزند.
در صورتیکه ITIL را نه فقط برای واحد فناوری اطلاعات، بلکه برای تمام واحدهای خدماتی سازمان پیادهسازی کرده باشید، کاربران سازمان پیش از ورود به پورتال سلفسرویس، با پورتال مدیریت خدمات سازمانی مواجه خواهند شد. درگاهی که از طریق آن قادر به انتخاب و ورود به پورتال سلفسرویس واحد خدماتی مورد نظرش خواهد بود.
×××
به زبان ساده، فرض کنید اگر مدیر واحد آموزش نیاز به جذب نیروی جدید داشته باشد وارد پورتال سلف سرویس منابع انسانی میشود. یا اگر درخواست سرویس یا خرابی تجهیزات فناوری باشد وارد پورتال سلفسرویس فناوری اطلاعات میشود و یا اگر درخواست میز و صندلی داشته باشد وارد پورتال سلف سرویس واحد تدارکات خواهد شد.
نکتهای که اینجا هست ایناست که در صورت اجرای ITIL در تمام واحدهای خدماتی، گردشکار جذب یک نیرو تا لحظهی تحویل اموال اداری و تجهیزات رایانهای همگی میتوانند با یک درخواست حل و فصل شود.
این یعنی مدیریت زمان، کاهش هزینه، افزایش سرعت و حذف بروکراسیهای دستوپا گیر.
www.Soroushane.ir