از نظر یک پیمانکار فناوری اطلاعات که با سازمانهای دولتی، خصولتی و خصوصی زیادی در ارتباط هستم تاکنون نتوانستم موفق به انتخاب بهترین آنها شوم. چیزهایی برای من نوعی مهم بود که حداقل دوست داشتم در دپارتمان فناوری اطلاعات آنها ببینم حتی اگر تمام سازمان اینگونه نباشد.
ملاک ارزیابی از دید من بهعنوان یک غریبه بصورت Outlook اینها بود که در برخی دیده میشد در برخی نه.
۱- ساختار تیمی و همدل و بدون بروکراسی غلط
۲-زیرساختهای بهروز نرمافزاری و سختافزاری شبکه
۳-بکارگیری درست استانداردها و چارچوبها
۴-آرایش کابلها، داکتها و اتصالات شبکه
۵- چیدمان رکها و سرورها در دیتاسنترها
۶- سطوح چندلایهای پشتیبانی ارایهی خدمات
۷- داشتن واحد اختصاصی آموزش در فناوری اطلاعات
۸-سیستمها و متدهای بکاپگیری و ذخیرهسازی اطلاعات
۹-مکان مناسب و وجود فضای سبز داخل دپارتمان
۱۰-اکتیودایرکتوری تَر تمیز
۱۱-مستندسازی با آخرین آپدیتها
۱۲-بهروز بودن دانش کارکنان فناوری اطلاعات
۱۳- اشتراکگذاری تجربیات کارکنان فناوری با یکدیگر
۱۴- امنیت شبکه
۱۵- انگیزه و خوشحالی کارکنان فناوری برای کار در سازمان
هرچند رسیدن به این ۱۵ شاخص از نظر شخص من، برای هر سازمانی کاری دشوار و طولانی است اما جدای از کوچکی یا بزرگی آنها هر سازمانی توی یک یا چند مورد بسیار موفق و زبانزد بودند اما توی برخی موارد بسیار افتضاح. همین است که نمیشود بهترین را انتخاب کرد زیرا این شاخصها به شدت به هم وابستگی دارند.
اما انتخاب بدترین کاملاً ممکن است. مخابرات ایران یکی از بینظمترین سازمانها در تمامی این شاخصهاست.
قصدم تخریب این سازمان نیست، شاید تلنگری باشد تا اندکی خود را بهبود دهد!
www.Soroushane.ir