دقیقا زمانی که من به دنیا آمدم یعنی در دهه ۱۹۸۰میلادی (۱۳۶۰ شمسی) مجموعه ای از تمرینات خوب! برای مدیریت بهتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ها، جهت ارایه خدمات IT به مشتریان عرضه شد و این تمرینات در نهایت به یک دانش تخصصی و پایه ای تبدیل شد به نحوی که امروزه بیش از ۲ میلیون گواهینامه معتبر ITIL در سراسر جهان به دانش آموختگان آن ارایه شده... این آمار جدای از آموزش های درون سازمانی و کشوری است که گواهینامه معتبر بین المللی ارایه نکرده اند بعبارتی با محاسبه این نوع نیز آمار دانش آموختگان این حوزه به چندین میلیون می رسد. طبق گزارش نشریه فورچن[۱] که هر ساله لیستی از ۵۰۰ صنعت تراز اول جهان را منتشر می کند بیش از ۹۰% از ۵۰۰ شرکت برتر جهان از ITIL استفاده می کنند، این یعنی تمامی صنایع در حال پوشش این چارچوب محبوب برای ارایه خدمات فناوری هستند...
حهان با سرعت زیادی تغییر میکند و فناوری های نوظهور و نیازمندی های مشتریان نیز بالطبع در حال تغییر است بخصوص فناوری اطلاعات در بیست سال اخیر به طرز شگفت انگیزی بسیار سریع رشد کرده و ITIL نیز از این مقوله مستثنی نبوده و نخواهد بود. طبق آخرین برنامه تحقیقاتی یعنی شرکت AXELOS (مالک معنوی ITIL) نشان می دهد لزوم استفاده از ITIL برای برای فعال کردن استراتژی های Cloud و Big Data" اهمیت بیشتری پیدا کرده است و البته طبق گزارش شرکت فوربس اینساید[۲] که در آن از متخصصین فناوری اطلاعات و ارتباطات نظرسنجی شده بود بیش از ۸۸٪ از پاسخ دهندگان اظهار کردند که ITSM برای تبدیل تلاش ها و فعالیت های آنها به دیجیتال بسیار مهم است در نتیجه از این گزارش ارزش ITIL بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. در نتیجه AXELOS و انجمن های مرتبط، شروع به ایجاد و انجام تغییرات اساسی و عمده در ITIL 4 کردند.
[۱] Fortune500
[۲] FORBES Insights: State of ITSM 2017