هادی احمدی (سروش):

به چیز جالبی اخیراً توجه کردم که شاید توی هیچ کتاب و آموزشی درباره‌ی فضای مجازی بدان اشاره نشده. انگشت کردم توی کونم و دوتا مفهوم جدید درآوردم: 🙂
مفهوم "کامنت قفل"
مفهوم "کامنت باز"
کامنت قفل به کامنتی گفته می‌شود که یک نقطه‌ی پایانی می‌گذارد روی پست طرف. بعبارتی دیگران با دیدن چنین کامنتی قید بحث کردن با آن کامنت و یا با آن پست را می‌زنند؛ این بدترین نوع کامنت برای صاحب محتواست.
و کامنت باز، یک نظر چالش‌برانگیز است که علاوه بر تیز کردن شاخک‌های کنجکاوی دیگران سبب سرازیر شدن آنان به درج نظرات بیشتر در باب آن کامنت یا آن پست می‌شود.
دو مفهوم فوق من‌درآوردی است؛ "کامنت باز" همواره داغ است و به بحث دامن می‌زند و "کامنت قفل"، سرد است و آب یخ پاکی را روی دست تولیدکننده‌ی محتوا و سایر مخاطبان احتمالی می‌ریزد.
×××
شبیه این مفاهیم در فضای مجازی و نظریه‌های مرتبط با ارتباطات آنلاین البته وجود دارند با اندکی تفاوت:
در انجمن‌های اینترنتی مانند فروم‌ها یا گروه‌های بحث آنلاین، اصطلاح "قاتل موضوع" (Thread Killer) به محتوایی اشاره دارد که نویسنده بحث را به گونه‌ای خاتمه می‌دهد که دیگران تمایلی به ادامه دادن آن ندارند. این شباهتی به مفهوم "کامنت قفل" دارد.
یا اصطلاح "طعمه‌ی تعامل" (Engagement Bait) به پست‌هایی اطلاق می‌شود که شبیه یک قلاب با هدف جذب توجه و نظرات بیشتر طراحی می‌شوند. این بنوعی با "کامنت باز" شباهت دارد، زیرا هدف آن تشویق دیگران به مشارکت بیشتر است.
×××
شاید انرژی حضور کامنت‌گذار سبب پیروی یا عدم پیروی دیگران می‌شود و شاید نوع بیانش و شاید هم نوع شخصیتش.

شاید انرژی حضور کامنت‌گذار سبب پیروی یا عدم پیروی دیگران می‌شود و شاید نوع بیانش و شاید هم نوع شخصیتش.

درهرحال گویی کامنت یک فرد می‌تواند به یک محتوا انرژی بدهد یا این‌که بطور کل بریند توی آن! 🙂
www.Soroushane.ir


5 1 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x