نخود آش!

هادی احمدی (سروش):

نمی‌توان حجم زیادی از خوشحالی مردم ایران از بلایی که اسراییل بر سر حزب‌الله لبنان می‌آورد را نادیده گرفت.
مردم فهمیده‌اند که پرورش و تجهیز و ترغیب افراطیون تحت هر عنوان و برچسبی و با هر تقدس و مذهبی، فقط سیفونی برای بلعیدن خرواری پول و سلاح است و هیچ آورده‌ای ندارد جز بدبختی بیشتر.
×××
حزب‌الله پس از جنگ‌های داخلی طوایفی در لبنان که روزگاری بیروتش عروس خاورمیانه شناخته می‌شد با تشویق و حمایت جمهوری اسلامی شکل گرفت.
آش شور آشوب لبنان توسط سوریه و اسراییل هم می‌خورد و نخود حزب‌الله توسط جمهوری اسلامی از آن آش شوربا بیرون آمد.
همین شد تا این گروه از دولت ضعیف و نبود ارتش قوی ملی و خلأ قدرت نظامی در جنوب لبنان، برای خود اسم و رسمی در کند و هم در مقاومت و هم در نظامی‌گری و هم سیاسی دستی بر آتش داشته باشد.
×××
لبنان قبل از حزب‌الله بهشت بود و هنگام شکل‌گیری حزب‌الله جهنم شد و وقتی حزب‌الله شکل گرفت اندکی رفت توی برزخ؛ اما به محض قدرت گرفتن این گروه، افسار آرامش، بار دیگر از دست لبنانی‌ها خارج، و حزب‌الله با نفوذ سیاسی‌اش نیز به چیزی شبیه حاکمیت اسلام با یک نیروی شبه‌نظامی -درست شبیه ج.ا با سپاه پاسداران- نزدیک شد.
این‌چنین شد که لبنان دیگر لبنان نشد؛ چون این نخود، خود را نخود هر آشی کرد؛ از حمایت از سوریه‌ی بشار اسدی گرفته تا ترور در سطح جهان، حمایت از غزه و کرانه‌ی باختری، حمله به اسراییل و...
و اکنون هم لبنان، در جهنم است.
×××
جهنمی که در لبنان به راه افتاده جرقه‌اش را حماس زد، هیزمش را جمهوری اسلامی و ترقه‌هایش را حزب‌الله؛ اما آتش دودش به چشم مردم لبنان می‌رود.
حکومت ج.ا هم بعد از سال‌های حمایت مالی و معنوی و نظامی از گروه‌های نیابتی‌اش هر روز شاهد تضعیف و ازبین رفتن تمام دستاوردهای بی‌حاصلش است که فقط میلیارد میلیارد ضرر به مردم ما زد.
×××
آشوب، درگیری و خلأ یک قدرت استاندارد نظیر ارتش، همیشه محلی برای شکل‌گیری گروه‌های تروریستی است؛ اگر مردم لبنان و ارتش لبنان این گروه را خلع سلاح نکنند-همانطور که پیش‌تر طوائف لبنانی همگی توافق کردند خلع سلاح شوند جز حزب‌الله- و علیه آنان اعتراض نکنند غزه‌‌ی دیگری رخ خواهد داد.
و در کنارش اگر امنیت قدرتمند داخلی نباشد، همزیستی مسالمت‌آمیز نباشد، آگاهی نباشد، آشتی ملی بین اقوام برقرار نشود و تا دموکراسی نباشد هر کشوری شبیه لبنان آبستن چنین فاجعه‌ای خواهد شد.
×××
هرچند باور دارم حتی اگر حزب‌الله نیز توسط اسراییل نابود شود، گروه دیگری از خاک سربرخواهد آورد؛ بخصوص در شرایط ناپدار و تنش داخلی و خارجی، هر محل گندیده‌ای محل رشد قارچ و میکروب است.
آدم‌ها و زیرساخت‌ها نابود شدنی‌اند اما تفکرات خیر؛ تفکراتی که باور دارند وقتی به قدرت برسند می‌توانند نخود هر آشی شوند.
نخودهای خیس نشده‌ای که شاید شکل قشنگی به آش بدهند اما ماحصلش فقط گوزگوز کردن است!
×××
"بنگر اندر نخودی در دیگ چون / می‌جهد بالا چو شد ز آتش زبون
هر زمان نخود برآید وقت جوش / بر سر دیگ و برآرد صد خروش"
www.Soroushane.ir

گاهشمار: در ۶ مهر ۱۴۰۳ اسراییل بشدت مقر فرماندهی حزب‌الله در بیروت را بمباران هوایی کرد و حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله بهمراه سایر فرماندهان نظامی‌اش کشته شدند!

5 1 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x