مناظره!

هادی احمدی (سروش):

مناظره‌ی ترامپ و هریس از چند بعد جالب بود.
ترامپ یکبار هم در صورت هریس نگاه نکرد و فقط بدقت گوش می‌داد؛ در حالی‌که هریس با تمام اضطرابی که داشت مدام نگاهش می‌کرد و یا مرتب سر تکان می‌داد.
ترامپ برای مردم حرف می‌زد ولی هریس برای ترامپ!
×××
به نظرم ترامپ در این مناظره برد و بخوبی در بحث‌های اقتصادی و سیاست خارجه و داخله تسلط کامل داشت چیزی که هریس از آن چندان رزومه‌ی خوبی ارایه نکرد.
ولی ترامپ مارمولک هم هست؛ چراکه عدل در پاسخ به سوالات چالش‌برانگیزی چون: ماجرای حمله‌ی معترضان به کنگره، پرونده‌های قضایی‌اش و گذشته‌ای نژادپرستانه‌ که هریس به رخ‌اش می‌کشید بخوبی فرار رو به جلو می‌کرد، یا آن را به موضوع دیگری ربط می‌داد و یا از پاسخ مستقیم، شفاف و صادقانه طفره می‌رفت. این نشان می‌داد ترامپ حتی پرسش‌کننده چه هریس باشد، چه مجری، را به آدم حساب نمی‌کرد.
البته این ویژگی شخصیتی‌ امثال ترامپ را دوست ندارم؛ نگاه فراشعوری و فراقانونی و فراقضایی زیادی در ترامپ موج می‌زند.
×××
طبقه‌ی متوسط (Middle Class) حدود ۵۰٪ و طبقه‌ي کارگر (Working Class) حدود ۳۵٪ و طبقه‌ي پایین (Lower Class) حدود ۱۵٪ از جمعیت آمریکا را شکل داده.
طبقه‌ی متوسط رو به بالا و طبقه‌ی بالا، به زحمت به ۲۰٪ می‌رسد؛ با این‌وجود هریس تمام و کمال داشت شبیه این آخوندها، طبقه‌ی فرودست و کسب‌وکارهای کوچک را نشانه بگیرد؛ اما نگاه ترامپ وسعت بیشتری داشت.
×××
چیزی که من فهمیدم این بود هریس ضعیف و البته صادق‌تر بود؛ اما به‌شدت بیان پوپولیستی و بدون برنامه‌ی مشخصی داشت.
در‌حالی‌که ترامپ قوی و فرافکن ظاهر شد و نگاهش عدد و رقم بود و اقتصادی‌تر.
×××
تجربه‌ی یک دور ریاست جمهوری، شومن بودن و میلیاردر بودن ترامپ در این مناظره بی‌تاثیر نبود؛ ولی به‌گمانم هریس هرچند بعنوان یک زن و یک دو رگه، شانس بیشتر و نفس تازه‌ای برای دمکرات‌ها بود؛ اما این مناظره را باخت؛ و حتی در انتخابات آمریکا نیز ممکن است ببازد.
مگر این‌که کشورهای اروپایی از ترس پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای مقابله با روسیه-چیزی که ترامپ درنظر دارد- در انتخابات آمریکا دخالت کنند؛ درست به مانند چین که از ترس تعرفه روی صادرات، ایران از ترس تحریم بیشتر و مکزیک از ترس بسته شدن مرزها و... ورق را به نفع هریس برگردانند که کمی بعید به‌نظر می‌رسد.
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x