عدد مدد!

هادی احمدی (سروش):

خیلی‌ها می‌گویند سن یک عدد است؛ ولی فقط اندکی تفاوت هست بین سن بیولوژیکی با سن شناسنامه‌ای.
هرچقدر هم خوب مانده باشی بهرحال اگر ۴۰ سال عمر کرده‌ای، ۴۰ سالت است؛ حتی اگر چُس‌چهره یا Babyface باشی!
دلت جوان است پوست چروکت را چه می‌کنی؟ پوستت چروک نیست، موی سپید را چه می‌کنی؟ مویت سفید نیست ذهن خسته را چه می‌کنی؟
نمی‌شود گذر هزاران روز را نادیده بگیری و به عدد بودنش بسنده کنی؛ چون این ۴۰ سال، عددسازی نیست!
×××
تعداد کانکشن، یک عدد است. این نیز البته عددسازی نیست. دهن کسی که در مدت زمانی طولانی یا اندک، حجم عظیمی کانکشن زده، سرویس می‌شود؛ یعنی وقت زیادی صرف کرده. هم داده و هم گرفته؛ و همچنان که دوست دارد خودش رشد کند دیگران را هم رشد می‌دهد.
هرچند در مدل کانکشنی نه ارزش محتوا مهم است و نه کیفیتش، نه کپی و نه زرد و نه تکراری بودنش. فقط باید برای اعلام زنده بودن، چیزی از خودت در کنی.
مدل کانکشنی درست شبیه روابط دوستانه‌ی متقابل است که تحت هرشرایطی حتی اگر یکی از رفقا تِر زده باشد حمایتش می‌کنند؛ آنان برای بقای خود و هم‌نوعشان لازمست یکدیگر را همواره پشتیبانی کنند و اگر قدری به همدیگر بی‌محلی کنند دیگر خبری از حمایت نیست و روابطشان خیلی زود به سردی می‌گراید.
در این مدل، چیزی که آدم‌ها خیلی هدر می‌دهند وقت زیاد برای تعامل مستمر و حفظ این ارتباط است؛ یعنی بنیادش: هم عدد است و هم مدد!
این مدل برای افراد تازه‌کار، دنباله‌رو شبکه‌سازی، اهل تعامل، سرگرمی و یا برای تبلیغات و کسب درآمد مناسب است و روابط چندان معنادار نیست.
×××
تعداد فالوورها، هم یک عدد است. این هم البته عددسازی نیست. دهن کسی در مدت زمانی طولانی و نه اندک(!) سرویس شده تا توانسته حجم مطلوبی از فالوور را جذب کند. یعنی وقت زیادی صرف کرده برای تولید محتوای ناب خودش. اینجا چیزی از مخاطب نمی‌گیری؛ فقط می‌دهی و دوست داری با تولیدات، دیگران را رشد دهی.
×××
گاهی احساس نومیدی سبب می‌شود خالقان محتوای فالووری، انگیزه‌شان را از دست دهند؛ یا مدل کانکشنی را ببینند و حسرت و حسادت بخورند که چرا شبیه آنان آنقدر دیده نمی‌شوند؟
ازهمین‌روست که فالووری به کانکشنی و کانکشنی به فالووری تغییر رویه می‌دهد و یا فرد سعی می‌کند هر دو را داشته باشد.
شاید داشتن هردو مدل، ایده‌ی خوبی است برای افرادی که هم دنبال شبکه‌سازی‌اند هم دنبال تولید محتوای ناب. ولی چه مدل کانکشنی باشی چه فالووری و چه ترکیبی، حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت زمان‌خور است.
اگر ترکیبی پررو بر بدن می‌زنی، با رعایت توازن و انعطاف‌پذیری، مدیریت زمان و پذیرش و درک تفاوت‌ها، می‌توان کاری کرد که هم بلندگو نباشی؛ هم زمان را زیاد هدر ندهی و هم درون اتاق اکویی که فقط صدای خودت را می‌شنویی گرفتار نشوی!
×××
"نظریه‌ی عدد دانبار" که (Robin Dunbar)، ارائه کرده، می‌گوید انسان‌ها بطور حداکثری می‌توانند روابط معناداری با حدود ۱۵۰ نفر برقرار کنند. این شامل دایره‌های مختلف است:
دایره‌ی نزدیک: حدود ۵ نفر از نزدیک‌ترین دوستان و خانواده.
دایره‌ی بزرگ: حدود ۱۵ نفر که با آن‌ها رابطه‌ی نزدیک‌تری دارید.
دایره‌ی اجتماعی: حدود ۵۰ نفر که رابطه‌ی متوسطی با آن‌ها دارید.
دایره‌ی ارتباطات گسترده: حدود ۱۵۰ نفر که در زندگی اجتماعی شما حضور دارند.
×××
درنتیجه سن یک عدد نیست، یک عمر است؛ که تمام تجربیات ما را نشان می‌دهد. با این‌حال هم سن بیولوژیکی داریم هم سن شناسنامه‌ای.
پس ما، باید در هر دو سن، هم گوینده‌ی خوبی باشیم و هم شنونده‌ی خوب.
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x