کتاب چهار بُعدی!

هادی احمدی (سروش):

مطمئنم در آینده، ماهیت مطالعه از طریق کتاب‌ چاپی یا دیجیتالی ساده‌ی امروزی، بطور کل ازبین خواهد رفت ولی کتابخوانی نه!
آنچه تصور می‌کنم این است که کتب آینده یک محصول چهار بُعدی است چیزی شبیه سینمای چهار بعدی و یا چند بعدی.
آنچنان که وقتی خواندی: "او وارد فضای تاریک شد؛" دقیقاً فضا تاریک شود. یا وقتی خواندی: "نسیم صبحگاهی وزیدن گرفت"، نسیمی بر صورتت جاری شود.
اگر نوشت: "سالسا می‌رقصید." و ندانستی سالسا چیست، دقیقاً یک ویدیو از رقصش نشان داده شود.
×××
تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی و تکنیک‌های مربوط به تحریک حواس چندگانه به این شکل به کمک کتاب خواهند آمد و ماهیت چاپی یا دیجیتالی آن را در قالب مدرن‌‌تر ظاهر خواهد شد. آن‌گونه که ترکیب این‌ها، فرم جالب و جدیدی از کتاب خواهد ساخت.
کتاب‌های آینده ممکن است حس و حال ورق خوردن، تا شدن، لوله شدن و لمس کردن را نیز بخوبی داشته باشند ولو این‌که چاپی و PDF و PUB نباشند آنهم با فناوری‌های بسیار نوین‌تر و حتی با امکان شخصی‌سازی مطالبش!
×××
ایده‌هایی نظیر تغییر وضعیت محیط بر اساس محتوای کتاب، نمایش ویدیوها یا حس کردن عناصر فیزیکی داستان، می‌تواند باعث شود که خواندن کتاب‌ها به یک تجربه‌ی جدید و بسیار تعاملی و احساسی تبدیل شود. این تغییرات نه تنها جذابیت کتاب‌ها را افزایش می‌دهد بلکه سبب ارتباط خواننده با محتوای کتاب عمیق‌تر و معنادارتر می‌شود.
×××
بااین‌حال تا آن زمان شاید این توقعات به سرانجام نرسد ولی کتاب، نه یک مجموعه از چندده صفحه کاغذ یا Page، که یک ابزار برای شکل دادن به ساختار بهتر اندیشه‌ی انسانی است و به گمان من همیشه به کتاب نیاز خواهیم داشت در هر قالب و سبکی.
×××
کتاب، ابزار اندیشه است و اندیشه‌های بزرگ ریشه در مطالعات عمیق دارند!
تو آینده‌ی کتاب را چطور تصور می‌کنی؟
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x