بخت ماه!

هادی احمدی (سروش):

اگرچه شبیه اکثر مردم، به ماه تولدم توجه خاصی داشتم و بارها خصوصیات متولدین ماه مرداد را از نظر گذرانده‌ام ولی این طالع‌بینی نیز در کنار هزاران شبه‌علم دیگر، چیزی جز خرافه نیست.
در نگاه نخست، به‌طرز جالبی بسیاری از خصوصیات مطرح شده در ماه تولد مرد مردادی بنظر صحیح می‌آید اما اگر سری به ماه‌های دیگر بزنم خصوصیات دیگری هم منطبق با شخصیتم وجود دارند.
بعبارتی طالع‌بینی چه برای پیشگویی وقایع آتی باشد و چه برای معرفی خصوصیات فرد در ماه‌های تولد، چیزی جز لفاظی‌های مشابه نیست با اندکی تفاوت.
×××
هیچ دلیل علمی پشت صحت طالع‌بینی بر اساس ماه تولد وجود ندارد.
طالع‌بینی بر اساس ماه تولد شبیه تمام اقسام طالع‌بینی، یکی از اعتقادات مرتبط با فرهنگ‌هاست که به‌طرز تقلیدواری از دوران باستان تاکنون رواج داشته.
در بسیاری از جوامع به‌عنوان یک جنبه از تصورات روان‌شناسی محسوب می‌شود ولی ارتباط معناداری بین ماه تولد و خصوصیات شخصیتی یا سرنوشت فرد وجود ندارد؛ و بخت ماه شبیه تمام بخت‌‌بینی‌ها چیزی جز سرگرمی نیست.
×××
هرچند هرکدام از ما خصوصیات منحصری داریم که ذاتی بنظر می‌رسند ولی به باور من هیچ خصوصیت ذاتی وجود ندارد و ما هرچه هستیم مجموعه‌ای از خصوصیات اکستابی هستیم که برآیند یادگیری و محیط و زمان و مکان است.
از آن‌جایی که کنش و واکنش‌های ما، رفتار ما طی شرایط، مکان و زمان، متغیر است و همواره دستخوش تغییرات جدید می‌شود پس بنیانی برای صحت چنین پیشگویی‌هایی وجود ندارد.
×××
شاید موهایم مرا شبیه شیر مردادی کرده، ولی شیر نیستم بلکه در بهترین حالت یک شیر را در باغ‌وحش انسانی‌ام و در کنار سایر موجودات دارم که پیش‌تر گفتم!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x