هادی احمدی (سروش):

ارزیابی و اندازه‌گیری، یادگیری را از بین می‌برد!
وقتی روز امتحان درس ریاضی، تلاش می‌کنید پاسخ‌های درست را بنویسید تا قبول شوید بعد از اتمام امتحان آیا چیزی یاد گرفته‌اید؟
آیا داشتن نمره‌ی ۱۰ یا ۲۰ یا زیر آن شما را نسبت به آن درس بادانش می‌کند؟
قطعآ خیر.
×××
ارزیابی سازمانی نیز شبیه امتحانات درسی است. کارکنان کلی فعالیت روزانه انجام می‌دهند و کلی گزارش را به مدیران خود ارائه می‌کنند، ساعت‌ها وقت برای گزارش‌سازی و تولید اطلاعات صرف می‌کنند بی‌آنکه حتی مدیران ارشد بدرستی آن گزارشات را بخوانند.
حتی اگر بخوانند شما را از ارزش‌ها و قضاوت‌ها آگاه نمی‌کنند ازاین‌رو از گزارشات حاصله قادر نیستید پیشرفت خود را ارزشیابی کنید.
×××
دانشمندان متفق‌القولند که تا وقتی از فعالیت‌های خود بازخورد نگیرید چیزی نمی‌دانید!
منظور بازخورد کمی نیست. بازخورد کمی همان نمره‌ی ۱۰ و ۲۰ است. بازخورد کیفی یعنی ارائه‌ی ارزش به شما.
بنابراین وقتی بازخورد کیفی دریافت نکنید، نمی‌دانید آیا دفعه‌ی بعد تلاش کمتر یا بیشتری بکنید یا نه؟ یا چگونه تغییر جدیدی را رقم بزنید؟
×××
ارزیابی از واژه‌ی لاتینی Assessare به معنای تعیین نرخ و قيمت است و برای مالیات بکار می‌رود. شبیه نمرات درسی که معمولأ بوقت ارزیابی احساس ناخوشایندی به افراد می‌دهد؛
ولی ارزشیابی یا Evaluer با ريشه‌ی فرانسوی به معنای ارزشمند بودن است.
×××
قضاوت افراد اتفاقأ اصلأ چیز بدی نیست. وقتی کاری می‌کنی یا مطلبی منتشر می‌کنی قضاوت مثبت یا منفی دیگران یعنی ارزشیابی و نه ارزیابی.
ارزیابی: تعداد تسک‌های روزانه است، تعداد لایک‌ها و بازدیدهاست، نمره‌هاست، نمودارها و فلوچارت‌هاست. امتیازات است و اعداد و ارقام.
ولی ارزشیابی همان ‌کامنت افراد است که به شما در یادگیری، بهبود و دوام بیشتر دانستی‌ها یاری می‌رساند.
×××
ارزشیابی، کمک می‌کند همه‌ی چیزهای خوب و بد را دریافت و بکار بگیرید و شما چیزی یاد نمی‌گیرید مگر آن را بکار بگیرید!
www.Soroushane.ir


0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x