کیری که سعدی به ما زد هیچکس نزد!
در ارتباط با اینکه: "مٌشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید؛ یا مٌشک آن است که خود ببوید نه آنکه عتار بگوید." بین علما و فضلا در رابطه با عطار یا عتار جای مناقشه است. عتار یعنی دلاور و یا اسب توانا در حالیکه که عطار یعنی داروگر یا عطرفروش.
×××
با اینحال در معنی این حکمت سعدیانه چندان توفیری نمیکند.
از نظر سعدی باید عطار یا عتار، دم از بوی مٌشک نزند و خود مٌشک، به زبان بیزبانی باید خوشبوییاش را جار بزند. ازنظر بوی عطر این درست است ولی از نظر انتخابش منوط به این است که داخل عطاری شده باشی و مٌشک را ببویی و بین آنهمه بوی دیگر، آن را دریابی؛ و در دنیای واقعی کسبوکار، روابط زناشویی، بازار و... کاربرد این ضربالمثل بیهوده است و این حجم از پنهانکاری و خویشتنداری محلی از اعراب ندارد.
×××
طی سالهایی که کار کردم تمام تلاشم این بود که کارم خودش به چشم بیاید و نگویم من فلان کردم و بسان.
میپنداشتم کار من، خود معطر است و آنقدر خوب است که خودبخود به مشام اهل فن خواهد رسید؛ ولی هرچه جلوتر رفتم دیدم اهل فن، هم از بینی و هم از چشم کر و کورند.
برخی هم کر و کور نبودند ولی سر در مَشک پٌر از مٌشک من نمیکردند درنتیجه پی نمیبردند که میبوید یا نه؟
برخی اصلاً از دَم عطاریام رد نمیشدند. برخی رد میشدند داخل نمیشدند. برخی داخل میشدند مٌشک را در دست نمیگرفتند و برخی هم در دست میگرفتند و از بینی کَر بودند!
×××
مُشک مادهی خوشبویی است که معمولاً از نافهی جنس نر آهوی ختن (آهوی تاتاری یا چینی، البته چینی قدیم نه چینی امروزی!) گرفته میشود. نافه هم چیزی است شبیه نارگیل! از دعانویسان بوی مٌشک زیاد به مشام میرسد!
مٌشک خوشبو، نمایانگر یک اثر یا تلاش مطلوب است.
×××
در دنیای واقعی، رساندن تلاش، محصول، کار و رایحهی خوب به دیگران فقط با انجام دادنش مقدور نیست بلکه باید آن را بهنحو احسن به نمایش هم بگذاری. باید به همان اندازه که خوشبو است از بوی خوشش هم تعریف کنی نه کمتر و نه بیشتر!
اساس بازاریابی صحیح و برندینگ هم همین است.
متاسفانه عطارهایی چون من سوار بر این ضربالمثل، اسباب بیبازاری و کسادی خود را رقم زدند؛ در حالیکه کمی آنطرفتر ناعطارهایی بودند که از بوی مٌشک آهوی چینی(چینی امروزی!) تعریف میکردند که اصلاً نه مشک بود و نه بو داشت. حتی عتار و عطار هم نبودند!
×××
در نتیجه:
ضربالمثلها نباید مبنای باورها و تصمیمگیریهای واقعگرایانهی شما شوند حتی اگر زیبا به نظر برسند.
تلاشهایتان را به نمایش بگذارید و از آنها به همان اندازه تعریف کنید که شایسته است. بقولی فیفتی-فیفتی!
اگر مٌشکِ خودت را به نمایش نگذاری و به قدر کافی Show نکنی، بوییده و فروخته هم نمیشود.
اگر مٌشکِ خودت را به نمایش نگذاری و به قدر کافی Show نکنی کسانی که اصلاً عطار نیستند این وسط با واسطهگری پول خوبی بابت تبلیغات به جیب میزنند!
اگر مٌشکِ خودت را به نمایش نگذاری و به قدر کافی Show نکنی کسانی که اصلاً مٌشکشان بویی ندارد تو را از میدان رقابت حذف خواهند کرد!
اگر مٌشکِ خودت را به نمایش نگذاری و به قدر کافی Show نکنی کسانی که مٌشکی ندارند مٌشک تو را میبرند و به نفع خودشان عرضه میکنند!
اگر مٌشکِ خودت را به نمایش نگذاری و به قدر کافی Show نکنی مردم به سمت کسی میروند که نمایش بهتری به راه انداخته!
در کنار مهارت خود، توانایی پرزنت حرفهای را نیز یاد بگیرید.
×××
فراموش نکنید لابهلای هزاران عطر عطاری، بوی مٌشک گم میشود!
www.Soroushane.ir
[…] دهد.و این نیز برای چندتا از دوستان جدید بود که مطلب “مٌشک” بابت مذاقشان نبود.×××این را ننوشتم که بگویم دلخور […]