هادی احمدی (سروش):

خیلی‌ها با سبد خدمات آشنا نیستند یا مفهومش را سخت می‌پندارند. مهم نیست چه خدماتی؟ بهرحال ما در هر شغل و بیزینسی که هستیم در حقیقت یک سری خدمات را عرضه می‌کنیم.
از یاد نبرید که محصول بدون خدمت وجود ندارد ولی خدمت بدون محصول وجود دارد!
پس مهم است که با سبد خدمات آشنا باشیم.
سعی کردم با یک مثال ساده درک این را آسان‌ کنم...
×××
تصور کنید یک کمد یا دراور دارید و کلی لباس.
توی کشوی اول لباس‌هایی را تا می‌کنید و قرار می‌دهید که هر روز استفاده می‌کنید.
و در کشوی دوم نیز لباس‌هایی را می‌گذارید که خیلی کم استفاده می‌شوند و در فکر این هستید که بزودی قرار است آن‌ها را دور بیندازید.
کشوی سوم را نیز به عمد خالی می‌گذارید چون قرار است بزودی بروید خرید و چند دست لباس بخرید و در آن بگذارید.
×××
ترتیب کشوها اهمیتی ندارد اما بهترست چیزهایی که دم‌دست است در کشوی اول باشد.
به کل این کمد، سبد خدمات می‌گویند و به کشوی اول که لباس‌ها یا چیزهای فعلی و مورد استفاده‌ی روزانه را می‌گذارید می‌گویند: سرویس کاتالوگ.
همچنین به کشوی دوم می‌گویند: خدمات بازنشسته یا آن‌هایی که قرارست در آینده از مدار خارج شود. و در آخر به کشوی سوم که خالی است می‌گویند خدمات خط لوله؛ یعنی چیزهایی که قرار است در آینده اضافه شود.
×××
سبد خدمات در فناوری اطلاعات دقیقاً شبیه همین کمد لباس است با این مثالی که گفته شد.
سازمان‌هایی در این خصوص موفق‌اند که منضبط‌اند و درک خوبی از تنوع خدمات فعلی، آتی و آنچه که قرار است بازنشسته شود را دارند.
مالک هر سرویس برحسب نیاز و تقاضا و ارزش‌ می‌تواند درخصوص جانمای دقیق خدمات تصمیم بگیرد.
www.Soroushane.ir


0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x