تأثیر یعنی اثرگذاری بر حوادث، دامنه، نگرش و بر سبک زندگی؛ و تأثیرگذار کسی یا چیزی است که قدرت تغییر باورهای افراد و تأثیر بر روند حوادث را داراست.
پس یک تأثیرگذار میتواند رهبر فکری ما باشد!
خیلی از عمر مفهوم تأثیرگذاران Influencers در ارتباط با شهرت اینترنتی نمیگذرد. اما چنان این عنوان دستخوش تغییر شده که اکنون با چند ترفند میشود نشان داد که دارای شهرت اینترنتی هستی:
· با شبکهسازی هرمی
· با بده بسانها و بهبه و چهچه قرضی درونشبکهای
· با خرید فالوور یا بستههای پریمیوم تجاری
ولی اینکه واقعاً چقدر بر نگرش، سبک زندگی و جهانبینی آدمها اثرگذار هستی؟
عاقلان دانند.
×××
شاید مهمترین علت از بین رفتن مفهوم درست تأثیرگذاری، طبقهبندی آن بر اساس تعداد مخاطب است.
بهطوریکه تأثیرگذاران بر اساس مخاطب به چند دسته تقسیمشده که به ترتیب کم به زیاد شامل: نانو تأثیرگذار، میکرو تأثیرگذار، تأثیرگذار میان رده، ماکرو تأثیرگذار، مگا تأثیرگذار و مشاهیر.
ولی ازنظر تأثیرگذاری معنایی و رهبری فکری دستهبندی مشخصی وجود ندارد.
بااینحال من تأثیرگذاران را ازاین حیث به دو دستهی تأثیرگذار واقعی و تأثیرگذار کذایی تقسیم میکنم.
تأثیرگذاران واقعی، رهبران فکریاند و تأثیرگذاران کذایی افراد سطحی یا توخالی که دارای حجم وسیعی فالوورند.
ممکن است دستهی تأثیرگذار کذایی را تأثیرگذار ندانید اما به باور من تأثیرگذارند چراکه آنقدر روی دیگران اثر میگذارند که هرکسی نیز میخواهد در شبکهی آنان وارد شود و از چیزشان بالا رود و خودی نشان دهد تا موفق به دریافت تبلیغ و درنتیجه کسب درآمد شود و مالکان کاروکسب هم این را خوب فهمیدهاند.
×××
تعداد تأثیرگذاران واقعی بسیار کماند. بدلیل اینکه: هم تعداد آدمهای خودساخته و پر مطالعه با سطح آگاهی بالا، کم است؛ هم فعالیت مستمر اینترنتی ندارند و هم کسی در پی محتوای معنادار نیست.
ازاینرو این دسته، ازنظر سطح مخاطب در ردههای نانو تأثیرگذار قرار میگیرند که تعداد بسیار ناچیزی دنبالکننده دارند. البته در موارد اسثتنا هم برخی حسابی پرمخاطبند.
×××
ازآنجاییکه عوام بسیارند تا دلت بخواهد تأثیرگذاران کذایی قارچ گونه رشد میکنند. اینان افراد سمج و بسیار فعالی هستند که هزاران مخاطب دارند که جز کپیبرداری ناشیانه و تولیدات بیارزش، حرفی برای گفتن ندارند و خیلی خوب جیب یا ذهن مخاطب و از همه مهمتر جیب صاحبان کسبوکار را خالی میکنند.
مالکان کسبوکار بدون درک اثربخشی پستهای آنان، فقط بر اساس تعداد لایک یا کامنت مخاطبان آشنا فکر میکنند اگر تبلیغ محصولاتشان را به آنان بدهند نانشان در روغن میافتد که البته میافتد.
و در کمال ناباوری، شبکهی درهمتنیدهی این تأثیرگذاران اکثر اوقات بهخوبی جواب میدهد زیرا هم مطالب زرد همواره بیشترین مخاطب را دارد و هم مردم، فریب حجم بازدید آن محتوا را میخورند.
ازاینرو تأثیرگذاران کذایی بهخوبی بچشم میآیند؛ بخوبی تبلیغ میکنند و بهخوبی محبوب صاحبان کسبوکارها میشوند
اینگونه است که یک جامعه از غنا و معنا تهی میشود!
×××
با اینحال توصیهای که دارم اینست که خود واقعیتان باشید. ولو اینکه کمتر دیده شوید؛ درآمد کسب کنید ولی نه به هر شکل و به هر قیمتی. دروغ نگویید و بهمیزان افزایش مخاطب، مطالعه هم داشته باشید.
دچار توهم خودبزرگبینی نشوید چون یک روز عاقبت ناچار میشوید بینی بزرگتان را عمل کنید!
×××
و مخاطب هم باید به این آگاهی برسد که هر چیزی که برق میزند طلا نیست!
www.Soroushane.ir