هادی احمدی (سروش):

نمی‌دانستم عقبه‌ی تاریخی یا صفات منتسب به اقوام در برخی از استخدام‌های شرکت‌های خصوصی هم دخیل است!
منابع انسانی یک هلدینگ بزرگ، تمام نیروهای حفاظتی را از میان کوردها برمی‌گزید، مدیریت مالی‌ و انبارها را دست شمالی‌ها می‌داد و فروش را دست یزدی‌ها و اصفهانی‌ها؛ مشاورانش را از سمنانی‌ها انتخاب می‌کرد و کارهای فنی و عملیاتی را هم دست خوزستانی‌ها و ترک‌ها می‌داد.
می‌گفت صفت خوب کوردها پاسداری است و صفت بدشان حیله‌گری؛ صفت بد شمالی‌ها، وادادگی است اما صفت خوبشان امانتداری است و الی آخر...
چه توهمی از این بیشتر؟ این برداشت غلط از کجا می‌آید!؟
شاید آن شرکت، جن‌زده شده!
×××
نقل است که اعراب مسلمان وقتی به ایران حمله کردند با مقاومت شدید مردم کورد مواجهه شدند؛ آن‌چنان که آن‌زمان بطور کامل موفق به تسخیر تمام سرزمین کردستانات نشدند.
اکثر کوردها بسیار آزاداندیشند. زیربار حرف زور نمی‌روند که نمی‌روند. مدافعان خوبی برای حفاظت از سرزمین‌اند چون سرزمینشان را دوست دارند و مجبور به حفاظت از آنند. اما سواستفاده از این ویژگی بهانه‌ای شد تا کوچ اجباری کوردها به خراسان برای دفع تجاوزات مغولان و ازبک‌ها در دوران صفویه صورت بگیرد.
×××
صفویه شیعه‌ساز، نه برای مرزبانی بلکه برای نابودی کوردها و نسل‌کشی‌شان دست به چنین کاری زد چون خوب می‌دانست کوردها نه تنها اسلام را ابتدا به اجبار نپذیرفتند بلکه شیعه را که اصلا نخواهند پذیرفت!
استفاده از عقبه‌ی تاریخی یک قوم، شبیه این است که ایرانیان، افغانستانی‌ها را به تمام کارهای یدی می‌گمارند و می‌گویند که افغانی‌ها، سخت‌کوشند و کارکن، درحالی جثه و توان آنان نیز شبیه همه‌ی آدم‌های دیگرست فقط اگر با جان و دل کار می‌کنند مجبورند! همین.
×××
اسلام و شیعه هرگز با کوردها نتوانست ارتباط بگیرد و به حاشیه راندن کوردها در دوره‌ی آخوندی نیز بی‌ارتباط به آن نیست. همین شد که بیشتر آنان را می‌کشند و بیشتر سرکوب می‌کنند.
توانایی رزمی، قدرت، سماجت و مبارزه‌ی برق‌آسای کوردها باعث شد که اعراب متجاوز، مردم کورد را جن بنامند[یا به جن تشبیه کنند.]
به ظن اعراب، جن قادر به آمیزش با انسان است و کوردها از اجنه‌اند!
همین توهمات بود که جعفر صادق که بعنوان کاشف‌الحقایق(!) از او یاد شده، گفته:"ای اباربیع! با کُردها همنشین مشو؛ زیرا ایشان گروهی از جن هستند که خداوند از روی آنها پرده برداری کرده...."
بعدها فضولات شیعی و فقها که مستأصل بودند برای توجیه این گفته، گاهی به رد سندیت این حدیث چنگ انداختند و گاهی جن خطاب کردن کوردها را به حیله‌گریشان در خفا در کوهستان و یا معامله سوق دادند و گاه به برق‌آسایی آنان در مبارزات!
×××
هر قوم و مسلکی، آدم خوب دارد، آدم بد هم دارد. آدم فهیم دارد، آدم نفهم دارد. آدم سخت‌کوش دارد آدم گشاد هم دارد؛ اما استفاده از القاب و صفات برای بهره‌برداری یا سرکوب آنان‌ بواسطه‌ی عقبه‌ی تاریخی یا برخی ویژگی ساختگی یا واقعی و یا مشت را نمونه‌‌ی خروار گرفتن، برده‌کشی است، تفرقه‌افکنی است و توهم‌زایی است.
×××
گویند مردی از کنار روستایی می‌گذشت یک نفر را دید که کور است بعدها در سفرنامه‌اش نوشت:"از کنار روستایی عبور می‌کردم که تمام مردمانش کور بودند!"
×××
البته که کوردها جن نبوده و نیستند آن‌چنان که اولین تمدن شکوهمند ایرانی در دوران مادها، زمانی بود که اعراب عربستان [تازی] سوار بر شتر، شبیه اجنه، بیابانگردی می‌کردند.
جن، کسی است که بویی از انسانیت و حقایق نبرده.
#مهسا_امینی#آرش_فروزنده
www.Soroushane.ir


0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x