نوکر مردم!

هادی احمدی (سروش):

هر وقت دیدید کسی گفت من خادم و نوکر و چاکرتم یعنی می‌خواهد چیزی را آشکارا یا پنهانی در شما فروکند!
بسیار شنیدیم از نقُل بیان حاکمان مذهبی و رئیس روسای دولتی که مدام می‌گویند:"نوکر و خادم مردم‌اند!" اما به‌روشنی پیداست که هر بار که این را گفتند چیز کلفتی را هم در مردم فروکردند!
آن‌کس که بر رأس هرم تکیه زده، باید وکیل مردم باشد. قرار نیست ارباب باشد و یا نقش نوکر و خادم را ایفا کند. ولی مردم ساده، دوست دارند یک نفر مدام بگوید نوکرتم، بی‌‌آنکه نوکری‌اشان را بکند!
×××
مردم، وکیل می‌گیرند تا کارهایی که خودشان وقت نمی‌کنند یا حال انجام دادنش را ندارند و یا در توان و تخصصشان نیست را یکی دیگر انجام دهد؛ بابت این کار هم پول[مالیات] به وکیل می‌دهند. نمایندگان مجالس و رهبران، چه از نوع شاه باشد چه نخست‌وزیر و چه رئیس‌جمهور، چه ولی باشد و چه علی، درهرحال باید وکیل مردم باشند و وکالت مردم را انجام دهند. و هر زمان که موکل نخواست باید به‌نرمی عزل شوند، نه به خون و داغ جگر!.
اما بسیاری وکالتشان ابدی است و تحت هیچ شرایطی عزل نمی‌شوند، آن‌گونه که نه وکیل‌اند، نه نوکر و نه خادم، بلکه دقیقاً اربابانی هستند که نه‌تنها قابل عزل نیستند بلکه حتی خود را محق می‌دانند که موکل (مردم) را هم از حقوق و هم از زندگی! عزل[ساقط] کنند.
×××
در تمام تاریخ ایران یک نفر این فهم را داشت که واژه‌ی درستی بکار گیرد؛ و آن کریم‌خان زند بود که یک ایرانی‌الاصل بود و بجای لقب امام و شاه و رهبر و نوکر و وکیل الدوله، عنوان درست وکیل‌الرعایا را برگزید. تا بگوید من نماینده‌ی خلایقم. البته که او نماینده‌ی نیکوکار و بسیار فروتنی بود که رفاه مردم را ارج می‌نهاد، شاید چون ایرانی‌ترین حاکم بعد از اسلام بود!
×××
وکیل را می‌توان در صورت تمایل موکل، عزل کرد و یا اگر وکیل بمیرد یا مجنون شده باشد خودبه‌خود معزول است! این نمایندگان مجلس که برعلیه مردم‌اند، وکیل الدوله هستند و این آغایان عمامه به سر، اربابان‌فی‌النفسه! [ذاتاً خدا هستند!]
رهبران خودکامه تحت هیچ شرایطی عزل نمی‌شوند، بجز زور.
یک رهبر خودکامه وقتی قرارست بر سر قدرت بیاید، خود را نالایق این جایگاه می‌داند، اما وقتی قدرت گرفت همه‌کس نالایق است جز او! همه کس معزول است جز او. حتی قادرست وکیل مردم را هم به زندان بیندازد!
این عمامه به سرها، تا پیش‌ازاین، می‌گفتند نماینده‌ی اسلام‌اند. کمی که بیشتر قدرت گرفتند شدند نماینده‌ی خدا بر روی زمین؛ و اکنون این خداست که نماینده‌ی آن‌ها در آسمان است...
نوکر مردم، خیلی زود مردم را به نوکری خواهد گرفت!
#مهسا_امینی#حنانه_کیا
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x