حتی احمقترین انسان در برابر یک پیشنهاد پرسود مردد میشود چه برسد به یک آدم عادی.
در قضیهی کوروش کمپانی، خیلیها مردم سادهلوح را آماج انتقاد قرار دادند و برخی عدم نظارت حاکمیت از دم فاسد و برخی نیز سلبریتیهای مٌبلغ!
اما تردید در برابر پیشنهاد پرسود را چه کسانی برمیدارند؟
×××
فرض کنیم مردم احمقند، در دیزی باز است حیای گربه کجاست؟ با اینحال اگر افراد بسیاری سادهلوح باشند ممکن نیست منِ گربه صفت بیحیا به سادگی بتوانم در حجم انبوه تا دسته بکنم توی پاچهی خلقالله.
چنین کلاهبرداریهایی بدون رفع تردید در برابر پیشنهاد و آنهم بدون حمایت حکومت و رسانهها و افراد بانفوذ، ممکن نیست.
مردم بهراحتی گول نمیخورند مگر اینکه زیر بمباران تبلیغات رسانهای قرار بگیرند.
اهمیت نقش رسانه و آوار کردن هزاران تبلیغ، آنچنان مردم را بهسوی خود میکشد که هیچ آهنربایی قادر به این کار نیست.
×××
در فساد حاکمیت شکی نیست ولی چرا سلبریتیها برای دریافت یک یا چند پاداش، بدون تحقیق شروع میکنند به عوامفریبی؟
اینجاست که نقش منفعت رسانه و افراد تأثیرگذار میانتهی، بهخوبی روشن میشود. همین است که بارها و بارها گفتم که فریب رسانههای حکومتی از هر نوع و تبلیغات افراد تأثیرگذار توخالی را نخورید.
هیچ گربهای محض رضای خدا موش نمیگیرد.
×××
داستان مؤسسات مالی پرسود با وامهای فوری مثل کاسپین و... داستان بورس با تأکید رونق تولید آغا(!) و این داستان اخیر، همگی از یک چشمه آب میخورند.
همهی اینها ناشی از فقر آگاهی است؛ ناشی از کم مطالعه کردن است؛ ناشی از اعتماد مرید و مرشد بازی است که در آخر هیچکس زیر بار قبول مسئولیتش نمیرود.
×××
اگر برادران انقلابی سپاه در این کلاهبرداری سهیم باشند آقای کوروش کمپانی میرود کنار دست خاوری در کانادا. اگر سهمی نداشته باشند برای دریافت سهم و اندکی خودشیرینی هم که شده، او را به هر طریقی بازمیگردانند.
×××
وجه مشترک تمام عناصر دخیل در چنین پیامدی، فقط منفعت است:
منفعت تو از خرید تلفن ارزان.
منفعت رسانههای چاپی و تلویزیونی از تبلیغات.
منفعت سلبریتیها از محل تبلیغ.
منفعت بانکهای عامل از تراکنشها.
منفعت مجری از اجرای فریب.
منفعت حاکمیت از فریب مردم!
×××
منفعت، مقصر اصلی است؛ نه منفعت یکی، که منفعت همگی!
ولی پس از آن، متضرر فقط یکی است و آن تویی و بس.
www.Soroushane.ir