فرهنگ اعتماد!

هادی احمدی (سروش):

به عنوان کسی که در سازمان‌های مختلف و زیادی کار کردم و ماتحتم از فرق باسن تا فرق سرم پاره شده، متوجه شده‌ام که اعتماد یک جنبه‌ی حیاتی در هر جایی است چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری. وقتی اعتماد نباشد سم کشنده‌ای به کل گروه تزریق می‌شود.
×××
اعتماد، پایه و اساس هر رابطه‌ی سالمی است، از جمله روابط در محل کار؛ وقتی بین همکاران و کارکنان و مدیریت اعتماد وجود داشته باشد، یک محیط کاری مثبت ایجاد می‌شود. آنان احساس ارزشمندی و احترام می‌کنند که منجر به افزایش رضایت شغلی و انگیزه می‌شود. اعتماد همچنین منجر به ارتباطات بهتر، همکاری و کار تیمی شده که می‌تواند بهره‌وری و کارایی را افزایش دهد.
از سوی دیگر، عدم اعتماد می‌تواند منجر به ایجاد یک محیط کاری مسموم شود. کارمندان ممکن است احساس عدم حمایت، کم ارزشی و قدرندانی کنند، که می‌تواند منجر به جدایی شود. همین فقدان اعتماد منجر به ارتباطات ضعیف، درگیری‌ها و فقدان همکاری خواهد شد و بر پویایی تیم و بهره‌وری کلی تأثیر منفی می‌گذارد.
×××
فرهنگ محل کار اگر بر پایه‌ی اعتماد بنا شده باشد می‌تواند مزایای بیشماری را هم برای کارکنان و هم برای سازمان به عنوان یک کل داشته باشد. چراکه همگی بیشتر احساس تعلق و تعهد به سازمان می‌کنند. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد درگیرتر و با انگیزه‌تر هستند که منجر به بهره وری و رضایت شغلی بالاتر می‌شود.
×××
اعتماد می‌تواند اشکال مختلفی در محل کار داشته باشد. که برخی از آنها عبارتند از:
اعتماد شایستگی:
اعتماد شایستگی به این باور اشاره دارد که فردی مهارت‌ها، دانش و تخصص لازم را برای انجام مؤثر کار خود دارد و اطمینان حاصل می‌کند که این مهارت‌ها دیده می‌شوند. این نوع اعتماد در محیط کار ضروری است زیرا به کارکنان اجازه می‌دهد تا نسبت به توانایی‌های همکاران خود احساس اطمینان کنند و به تصمیمات و روش‌ها و راهکارهای آنان اعتماد کنند.
اعتماد شخصیتی:
اعتماد به شخصیت به این باور اشاره دارد که فرد دارای صداقت و ارزش‌های اخلاقی است. مثلاً ممکن است کارمندی پر از لبخند و انرژی و صداقت باشد اما خیلی متخصص نباشد ازاین‌رو حضور چنین فردی در جمع باعث می‌شود اعتماد بیشتری تکثیر شود.
اعتماد ارتباطی:
اعتماد ارتباطی به این باور اشاره دارد که کسی آشکارا و صادقانه ارتباط برقرار می‌کند. این نوع اعتماد نیز به کارمندان اجازه می‌دهد تا اطمینان داشته باشند که اطلاعات دقیق را دریافت خواهند کرد و از هرگونه تغییر یا به روز رسانی مطلع می‌شوند و آنرا از دهان غریبه‌ها نخواهند شنید.
×××
درکل اندازه‌گیری اعتماد در محل کار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این‌حال، استراتژی‌های وجود دارد که می‌توان از آنها برای ارزیابی سطح اعتماد استفاده کرد، از جمله نظرسنجی‌های بازخورد ناشناس و نظرسنجی‌های مشارکت کارکنان. این روش‌ها می‌توانند به شناسایی زمینه‌های بهبود و پیگیری پیشرفت در طول زمان کمک کنند.
×××
بی‌اعتمادی بلای دردناکی است. چه بین دو دوست، بین دو همکار، بین یک زوج، بین والدین و فرزند و یا بین مردم و دولت!
فرهنگ اعتماد که نباشد هیچ رابطه‌ای به معنای واقعی وجود ندارد بجز یک پوسته‌ی توخالی و تظاهری!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x