بدن انسان یک ماهیت زیبا و هنری است. آنقدر هنری که حکاکان و سنگتراشان و مجسمهسازان از هزاران سال پیش با گِل و مفرغ و طلا و نقره و با سنگ، کاغذ، قیچی(!) بدن آدمی را برای شناخت بیشتر میتراشیدند و به نمایش میگذاشتند.
×××
بدن قوی، بدن عجیب و متفاوت با همهی موجودات و بدن سکسی، همیشه جایی در هنر داشت. آنگونه که بُت نیز چیزی نیست جز بدن یک انسان و یک اثر هنری! حتی اگر به شکل ترکیبی انسان و جانور باشد. این یعنی انسان در میان انبوهی از تراشکاریهای خود، خود را جستجو میکرده نه چیز دیگری را!
×××
آدمها نه بُتپرست که بادیپرستند. بادیپرستی از قدیم بوده به اشکال گوناگون و امروزه هم هست. آنچنان که هندیان، زیبایی و بدن ستارههای سینمای بالیوود را میپرستند!
شکی نیست که اساس پرستش، برای شناخت بیشتر است! برای شکرگزاری از داشتن نعمتی که در سایر موجودات نیست.
×××
شگفتی بدن انسان با آغشتگیاش به تفکر، از او یک موجود خاص ساخته. آنقدر خاص که شناختش کم از کشف کل هستی نیست! در میان بدن جنس نر و ماده، پیکرتراشیهای مردانه، قدرتمندتر به تصویر کشیده شده و مجسمههای زنانه، طنازانه.
×××
بُتپرستی در مفهوم رایج و فرم ظاهری، خداپرستی است حتی اگر آن بُت، همشکل انسان نباشد اما درحقیقت پشت بُت، نمودی از بدن انسان پیداست.
وقتی کتب علوم دینی را مطالعه میکنی، پرستش خدا را جزو گرایشات فطری میدانند؛ و براساس نظر روانشناسان، پرستش، یک امر فطری است شبیه حقیقتجویی، زیباطلبی و کمالخواهی و... اما خدا کسی نیست جز خود آدمها و این گرایشات، همگی برای ارتقا و شناخت بیشتر خود آدمی است!
×××
اینانا ایزدبانوی مورد پرستش سومری در ۴۰۰۰ سال پیش و ایشتار آشوری یکی از حکاکیهای سنگی برای نمایش بدن، عشق و رابطهی جنسی است!
در تمدن ایرانزمین، ایرانیان به شکل سایر نقاط، بتپرست یا بادیپرست نبودند. یکتاپرستی در لفظ عامیانه و در لفظی دیگر خودشناسی، اساس باورهای این سرزمین بود. ایرانیان بدنها را نمیپرستیدند بلکه اندیشههایشان را میستودند. آب و آتش و مهر و منشور و کتیبههای آن دوران گویای فهم شناختی اندیشههای آنان بود که باید پرستیده میشد. البته بعد از میترائیسم. چراکه خود میترا نیز یک انساننگاره بود!
×××
با این وصف به نقل از تاریخ، الله بُت بزرگ مکه بود و بُتهای لات و عزی دختران الله بودند که محمد پیامبر، بُتهای کعبه را از بین بُرد اما الله را همان خدایی نامید که یکتاست. آنگاه مسلمانان به ایران حملهور شدند تا ایرانیان را به یکتاپرستی دعوت (یا درستتر مجبور) کنند درحالیکه آنزمان ایرانیان یکتاپرست بودند. (یکتاپرستی اندیشه!)
×××
ازهررو نه بُتپرستی بد است و نه اندیشهپرستی. هردوی اینها یکتاپرستی است. یکتای انسانپرستی است!
این پرستش، برآمده از پیکر و ذهن انسان است و شناخت اهمیت بدن و اهمیت اندیشه در پیکر آدمی؛ که به یک اندازه ستودنی و قابل پرستش است.
فقط اگر در شگفتی بدن انسان هنوز واماندهای، بادیپرستی؛ و اگر در اندیشهاش واماندهای، مایندپرست!
#مهسا_امینی #ناهید_مصطفی_پور
www.Soroushane.ir