سوار بر پرده‌ی گوش!

هادی احمدی (سروش):

عطری که می‌زنیم، کتاب‌هایی که می‌خوانیم، لباسی که می‌پوشیم، رنگ‌هایی که دوست داریم، دوستانی که با آنان سرگرمیم و موسیقیی که گوش می‌دهیم شاید تمام یا گوشه‌ای از شخصیت ما را به تصویر بکشند.
انتخاب‌های ما در مواردی که ذکر شد بطور مستقیم یا غیرمستقیم نشان‌دهنده‌‌ی هویت، سلیقه، عقاید و حتی ارزش‌های ما نیز هستند.
به عنوان مثال، عطری که انتخاب می‌کنیم می‌تواند احساسات، حساسیت‌ها، یا حتی خاطرات خاصی را برایمان به یاد بیاورد یا جوری معطر می‌شویم که خاطره‌ای را می‌خواهیم به یاد دیگران بیاوریم!
همچنین، کتاب‌هایی که می‌خوانیم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی عقاید و ایدئولوژی‌های ما باشند و حتی دوستانی که با آنها وقت می‌گذرانیم، شخصیت و ارزش‌های مشترک ما را به تصویر می‌کشند.
×××
اگرچه اکثر اوقات به نسبت شرایط، زمان، مکان و روحیاتمان تنوع‌طلب هستیم، بعبارتی هر رنگی را ممکن است بپوشیم، هر کتابی را بخوانیم و هر موسیقیی را گوش دهیم اما آنچه در نهایت علاقمندی ما را بسوی خود می‌کشد یک چیز ثابت است.
×××
اگر سری به دنیای موسیقی بزنم هر نوعی آهنگی را گوش می‌دهم از بی‌کلام گرفته تا پرکلام!
از کره‌‌ای تا روسی.
ولی در کل در خلوت همیشگی ذهنم موزیک بدون کلام حس و حال دیگری دارد؛ از تک‌نوازی پیانو و تار و نی گرفته تا موزیک‌های عندلیبی، یانی، ونجلیس و حتی موسیقی دیجیتالی ایوان تورنت.
با این‌حال توی موسیقی کلام‌دار انگلیسی: گروه مدرن‌تالکینگ البته فقط توماس آندرس، توی فارسی: محسن چاوشی، داریوش، قمیشی و توی کوردی: ناصر رزازی و نوید زردی ارتباط معنادار و پرمفهوم‌تری برایم دارد. شاید چون بسیار خاطره‌انگیزترند.
البته بدان معنا نیست مابقی را گوش نمی‌دهم بلکه از “سیاه دخت هاجرو خودمه تو گل میپلکونم... “ تا “دده‌دنگ” سمفونی‌های کلاسیک بتهوون روی پرده‌ی گوشم سوار است. 🙂
به‌شخصه هیچ تعصبی روی هیچ خواننده و سبک موسیقیی ندارم اما خوب می‌دانم پرده‌ی گوشم روی برخی بیشتر کوک شده.
×××
گوش دادن به مجموعه‌ای متنوع از موسیقی شاید، تضادها و تناقضات ما را بیشتر نمایان می‌کند؛ انتخاب‌ نوع موسیقی می‌تواند به طور خاص نشان دهنده‌ی پیچیدگی‌ها و تضادهایی باشند که درون هر فرد وجود دارند و لذت بردن از شاهکارهای موسیقی کلاسیک/ سنتی، هر یک نشانه‌ای از ابعاد مختلف شخصیت و روحیه ما می‌تواند باشد.
حتی اگر بدقت ریز شویم در ملودی یک آهنگ اسپانیایی همان چیزی مطلوب ماست که در فلان موزیک فارسی دنباله‌روی‌اش هستیم.
×××
این‌که دقیقاً چه چیزی در آن موسیقی ما را جذب خودش می‌کند؟ ممکن است شخصیت نوازنده یا خواننده، تبحرش، ترانه، مضمون، تنظیم و یا سازهای بکار رفته باشد؛ ولی چه این‌که رپ گوش دهیم یا پاپ یا سنتی و یا راک و...، انتخاب نوع موسیقی مربوط به سلیقه‌ی شخصی، حالات روحی، محیط، نوع فعالیت، فرهنگ و ارزش‌های ماست؛ اما مهم‌تر از همه‌ی اینها تجربیات قبلی و خاطراتی که با آن داریم، چیز دیگری است....
شاید چون موسیقی شبیه عطر، به‌شدت خاطره‌ساز است.
موسیقی، سفر در زمان است!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب در سمت چپ صفحه هست دوست داشتی به اشتراک بگذار!
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x