اگر با ایجاد مشکل ما را نبینند پس چطور دیده شویم؟
این پرسشی است که بیشتر از ۲۰ سال بهطور تکراری میشنوم.
این یک واقعیت است و فکر نمیکنم سالبهسال متوجه آتشنشانان زحمتکش باشیم مگر اینکه جایی آتش گرفته باشد. شبیه اینکه یک نفر برای جلبتوجه دیگری به بیماری یا گدایی تمارض کند.
×××
در جلسات آموزشی، همیشه بچههای فناوری اطلاعات، از رنج دیده نشدن گلهمندند. آنان نیز بر این باورند که واحد انفورماتیک دیده نمیشود مگر اینکه یک خرابی واقعی یا ساختگی به بار بنشیند.
به عبارتی نقش خودشان را شبیه آتشنشانان میبینند و مشکلات را شبیه بلای آسمانی یا ناگهانی و کاربران را عین مردم مصیبتزده تصور میکنند.
×××
تا حدودی درست میگویند. این واحد، بهشدت خدماتی است و فقط جاهایی دیده میشود که یک حملهی سایبری آبروی سازمان را برده باشد و یا اتفاقی برای سرویسها و سیستمهای کاربران رخداده باشد.
ولی اشتباه هم میکنند چراکه خرابیها شاید کاربران را ناچاراً از ماهیت وجودی شما آگاه کند اما نگاهشان به شما بعنوان آتشنشان عوض نمیشود؛ ازاینرو بجای اینکه هرروز درگیر ایجاد خرابی باشیم بهتر است روش دیده شدن را تغییر دهیم.
×××
شما میتوانید با یک یا تمام موارد زیر چنان دیده شوید که هرگز گذرتان به دیده شدن ناشی از بروز مشکل نیفتد:
1. آموزش و تعامل مستمر با کاربران.
2. ساخت داشبوردهای مدیریتی جذاب برای تمام واحدها.
3. اجرای سیستمهای مهندسی مدیریت خدمات و نمایش ویترین بهروز خدمات.
4. تولید راهکارها.
5. خلق پروژههای جدید.
6. سیستمهای نظارتی و کنترل دقیق دسترسیهای امنیتی.
7. و...
×××
بسیاری از کاربران واحدهای دیگر روحشان خبر ندارد که میشود با فناوری اطلاعات کارهایشان را تسهیل و اتوماسیونسازی کرد؛ بنابراین اگر بچههای فناوری اطلاعات روی کاربران تمرکز کنند چیزهایی میتوانند برایشان بسازند با بخرند که زندگی حرفهای آنان را دستخوش تغییر کند.
×××
آموزش، آگاهی و ایجاد ارزش مثبت، مهمترین چیزی است که برای دیده شدن لازم است.
من فکر نمیکنم دپارتمان یا افرادی که هر روز درگیر خاموشی آتش و رفع خرابی هستند، فرصت کنند آموزش بدهند یا ارزش مثبتی خلق کند!
×××
وقتی با تغییر نگرش، تلاش کنید دیده شوید اول از همه این شما هستید که رشد میکنید!
www.Soroushane.ir